Конспект урока на тему “Смысловое чтение на уроках английского языка”

Романова Наталья Константиновна

учитель английского языка

МАОУ «СОШ № 30» города Перми.

Смысловое чтение на уроках английского языка.

$ФГОС второго поколения содержит требования к личностным, предметным и метапредметным результатам изучения предмета. Одним из таких метопридметных результатов, которые можно формировать на уроках иностранного языка, является смысловое чтение,$ включающее «умение определять тему, прогнозировать содержание текста по заголовку, выделять основную мысль, главные факты, опуская второстепенные, устанавливать логическую последовательность фактов».

Смысловое чтение включает в себя три основных аспекта, являющихся критериями оценки уровня его форсированности, а именно:

$- поиск информации и понимание прочитанного;

– преобразование и интерпретации информации;

– оценка информации.

Работы с текстом происходит поэтапно:

1. Этап перед чтением текста;

2. Т$екстовой;

3. Этап после чтения текста.

Если смотреть с точки зрения такой технологии как критическое мышление то, можно выделить три стадии: 1. Стадия вызова. 2. Стадия осмысления. 3. Рефлексия.

На этапе перед чтением текста нужно активизировать знания учащихся, пробудить их интерес к изучению текста. Текстовой этап, это основной этап, где и происходит непосредственная работа с текстом. На этапе после прочтения текста учащиеся формируют личностное отношение к тексту и формируют его либо с$ помощью собственного текста либо своей позиции в дискуссии.

Этап перед чтением текста.

Приём ключевые слова. Учитель выбирает из текста 4-5 ключевых слова и выписывает их на доску. Ученики в парах дают толкование слов и высказывают предположения, как они буду применяться в новом контексте

При работе с текстом проверяется правильность предположений и новая тракто$вка ( приложении №1).

Звучит музыка «Phantom of the Opera».

1)Детям предлагается догадаться, о чём сегодня пойдёт речь на уроке. На доске $ключевые слова$: Music, Bridge, Health, The secret power, To treat people

Учащиеся высказывают предложения о том, что говорится в тексте, в сильных группах можно составить рассказ-предложение из нескольких предложений.

2) Учащимся предлагаются верные и неверные утверждения:

– Do you believe that music tre$ats people?

– There is not a single function of the body which cannot be affected by music. Do you think it is true?

-Rude music can do the harm to our health. Do you agree?

Далее учащиеся читают текст про себя. Учитель просит оценить достоверность утверждений, используя информацию текста.

Прогнозирование содержание текста по заголовку.$ Этот прием работы заключается в предсказании содержания текста по заголовку (смотреть приложение №2).

1.Учащиеся читают заголовок текста, рассматривают иллюстрации к нему и высказывают свои предположения о теме содержании текста;

2.Учащимся предлагается воспользоваться своими знаниями по теме, которой посвящен текст, задавая себя вопрос: “Что я знаю по этой теме?”

3.Учащиеся записывают ключевое слово заголовка и составляют схему, заполняя ее ассоциации, возникшие у них еще до чтения.

4.Учащимся предлаг$ается разбиться на пары, обсудить составленные схемы и уточнить свои предположения о теме и содержании текста.

Мотивационные загадки$ (приложение №3).

Еще одной значимой задачей этого этапа является мотивация учащегося к изучению текста. Мотивационный аспект приобретает особую важность при самостоятельной работе с текстом. Ученики должны догадаться о теме урока, отгадывая загадки и открывая таблички, тем самым усилить мотивацию учащихся к работе над текстом.

Текстовый этап$ включает в себя задания, которые учащиеся выполняют непосредственно во время чтения. На этом этапе развиваются коммуникативные умения чтения, он самый продолжительный по времени и может включать несколько заданий, позволяющих провести проверку прочитанного.

Один из вариантов, это учащиеся самостоятельно читают текст первый раз с установкой проверить свои предположения, сделанные до чтения текста.

Второй вариант, можно использовать стратегию «Инсерт» (приложение №4). На стадии осмысления обучаемые зн$акомятся с новой информацией, анализируют, отмечают что-то новое для себя.

Также на текстовом этапе можно применить приём «Кластер».

$Выделение смысловых единиц текста и их графическое оформление в определённом порядке в виде грозди.

Важно в тексте, с которым работаешь (приложение №5):

1. Выделить главную смысловую единицу в виде ключевого слова или словосочетания.

$2. Выделить связанные с ключевым словом смысловые единицы.

3. Конкретизировать категории мнениями и фактами, которые содержаться в осваиваемой информации.

Цель этап после чтения текста – интеграция чтения с продуктивными коммуникативными умениями, а именно говорением и письмом, т.е. учащиеся, применяют полученные в ходе чтения знания в различных речевых ситуациях. В качестве заданий можно организовать дискуссию, ролевую игру, презентацию, написать письмо, сочинение и т. д.

Беседа по содержанию текста.

$В качестве заданий на контроль понимания прочитанного учащимся предлагались задания, вовлекающие их в активную творческую деятельность, причем не только речевую, но и неречевую:

– нарисуйте, начертите…

– перескажите, расскажите, спишите, докажите…

– напишите, продолжите, закончите, дополните…

– найдите эквиваленты, $переведите…

Можно использовать приём «Шесть шляп» (приложение № 6). Он используется при подведении итогов работы с текстом. Каждому ученику предлагается выбрать$ одну из шляп по цвету. Цвет шляпы указывает на основные моменты, которые необходимо осмыслить и обобщить. Учащихся можно объединить в группы по цвету шляп (можно прочитать со слайда).

Таким образом, можно сделать вывод о том, что сформирование умения смыслового чтения является сложным, комплексным процессом, который заключается в синтезе множества различных навыков и умений, и при отсутствии хотя бы одного из них умение смыслового чтения считается несформированным.

(Приложение №1)

$Догадка темы урока по ключевым словам.

Звучит$ музыка «Phantom of the Opera».

1)Детям предлагается догадаться, о чём сегодня пойдёт речь на уроке. На $доске ключевые слова:

Music

Bridge

Health

The secret power

To treat people

$Учащиеся высказывают предложения о том, что говорится в тексте, в сильных группах можно составить рассказ-предложение из нескольких предложений.

2) Учащимся предлагаются верные и неверные утверждения:

– Do you believe that music treats people?

$– There is not a single function of the body which cannot be affected by music. Do you think it is true?

-Rude music can do the harm to our health. Do you agree?

Далее учащиеся читают текст про себя. Учитель просит оценить достов$ерность утверждений, используя информацию текста.

Music is Bridge to Good Health.

Music influences almost every aspect of the listener’s body and mind. All of us can point to one time or another in our lives when music impacted our emotions. Maybe it was the quiet classical music during a romantic dinner. Perhaps it was a wild dance of rap. Music plays a central role in different moments of our life. It helps us to feel the importance of the moment.

According to Dr Adam Goldstein of Stanford U$niversity, who asked people to study the impacts of emotions, music was on the first place because it affects some areas of the brain which influences our feelings, emotions. We just feel the impact of music on our emotions. It also affects our heart, blood pressure, brain development etc. «There is not a single function of body which cannot be affected by music» says author David Tarne in his book The Secret Power of Music.

$Doctors prove that certain types of music are powerful to treat people. They have a joke «A melody a day keeps a doctor away». Music helps to resist illnesses, raise endorphins. Especially classical music does it, because it helps people to feel calm and relaxed. The result of statistics is that at the age of seventy, 50 per cent of American men are seriously ill, 80 per cent of people, listening to classical music regularly, are not only alive, but active $and working. Rude music can do harm to our health, because it destroys our brains.

But each of us is unique and has different tastes in music. And it depends on us what to choose – health or something different.

(Приложение № 2)

Christmas.

The 25th of December is Christmas Day. It is a happy holiday for a lot of people in different countries. Some weeks before Christmas Eng$lish people are busy. They send greeting cards to all their relatives and friends. You can buy Christmas cards or you can make them.

People buy a Christmas tree and decorate it with toys, coloured balls and little coloured lights.

On Christmas Eve people put their presents under the tree. When children go to bed,$ they put their stockings near their beds.

At night Father Christmas comes. He has got a big bag of presents for children. He puts the presents into the children’s stockings.

Every year there is a very big Christmas tree in the centre of London, in Trafalgar Square. In the evening before Christmas p$eople like to come to Trafalgar Square to look at the tree. On Christmas Eve the streets in London are decorated, too.

The shops are very busy on Christmas. People want to buy presents for their family and friends. And they buy a lot of food and drink for all the Christmas parties.

People open their presents on Christmas morning and they all are happy with what they get.

For Christmas dinner people eat turkey, potatoes and green vegetables. Then th$ey have the Christmas pudding. At five o’clock it’s time for tea and Christmas cake.

On Christmas people wish their nearest and dearest a merry Christmas.

The day after Christmas is Boxing Day. People usually visit their relatives and friends. They do not work on that day.

$(Приложение № 3)

Мотивационные загадки по теме «Спорт».

Ученики должны догадаться о теме урока, отгадывая загадки и открывая таблички.

1) You can do it on the skating- rink (Skate) .

2) A game which can be played $on the table (Ping-pong).

3) We had them in Sochi (the Olympic Games).

4) It is a game played with an oval $ball (Rugby).

5) If you want to be a sportsman you should do it hard (Train).

(Приложение №4)

Стратегия «ИНСЕРТ» по теме «Спорт».

«V» – уже знал (знала)

«+» – новое

$«-» – думал иначе

«?» – есть вопрос

CURLING. This game$ appeared in the Winter Olympic Games in 1998 in Nagano, Japan. Curling, born in Scotland in the 16th century, was played on frozen ponds using simple stones.

Nowadays it is a popular and unusual kind of sport. Each team consists of 4 players (3 leads and 1 skip). They play on a frozen pitch and should deliver the rock to the centre of a target as close as possible. A target is drawn on the ice (called «the house»). The rock is a round block of stone with a handle and it is 19. 96 kilos. Also, the leads sweep the ice with brooms in front of the rock to make its way better (easier). Points are calculated, basing on the number of stones that finish close to the centre of $the house. Only one team can score in the end. Each team has 73 min to play for 10 ends.

FREESTYLE SKIING. Freestyle skiing is acrobatic jumps with very short skis. It is a very exciting but dangerous kind of sport because it is difficult to control you$r body, ski down from the hill, performing different acrobatic elements. There are two kinds of freestyle skiing (specialties). Moguls: for men and women. Aerials: for men and women. The judges watch the keeping of the line and the position of the body, the controlling of the skis and carving. The sum of scores provides the final result. The sport appeared in the Winter Olympic Games in 1988.

SHORT TRACK SPEED SKATING. It is a race on the ice on a short track at a super high speed. Everyone is against everyone. The event is fast and spectacular. The aim is to finish the distance at the shortest time. The quickest is the winner. Short track has been an Olympic discipline since Albertville 1992, Italy. Athletes compete individually or in pairs. The distances are 500, 1$000 and 1500m for men and women.

(Приложение №5)

Осмысление текста через приём «Кластер».

The National Flag of the UK.$

The national flag of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is the most obvious symbol of the United Kingdom. It is called the Union Jack.

«Jack» is an old word which means «sailor». It explains the name of the flag. King James III (1566-1622) ordered the Union Flag to be flown on the main mast of al$l British ships, except was the ships. So the flag was flown at the front of the ships.

Union Jack is a mixture of several overlaid flags. It combines three flags representing England, Scotland and Ireland.

These flags are the crosses of the Patron Saint of England (St. George’s Cross – red cross on a white ground), the flag of the Patron Saint of Scotland (St. Andrew’s Cross – white diagonal cross on a blue ground) and the flag of the Patron Saint of Northern Ireland (St. Patrick’s Cross – red diagonal on a white ground).

St. David of Wales is not represented in the flag probably bec$ause Wales is a principality, not a kingdom.

После прочтения текста учащиеся заполняют «Кластер» самостоятельно в тетрадях или по группам, или коллективно на доске.

(Приложение № 6)$

Приём «Шесть$ шляп».

Music is Bridge to Good Health.

Music influences almost every aspect of the listener’s body and mind. All of us can point to one time or another in our lives when music impacted our emotions. Maybe it was the quiet classical music during a romantic dinner. Perhaps it was a wild dance of rap. Music plays a central role in different moments of our life. It helps us to feel the importance of the moment.

$According to Dr Adam Goldstein of Stanford University, who asked people to study the impacts of emotions, music was on the first place because it affects some areas of the brain which influences our feelings, emotions. We just feel the impact of music on our emotions. It also affects our heart, blood pressure, brain development etc. «There is not a single function of body which cannot be affected by music» says author David Tarne in his book The Secret Power of Music.

Doctors prove that certain types of mu$sic are powerful to treat people. They have a joke «A melody a day keeps a doctor away». Music helps to resist illnesses, raise endorphins. Especially classical music does it, because it helps people to feel calm and relaxed. The result of statistics is that at the age of seventy, 50 per cent of American men are seriously ill, 80 per cent of people, listening to classical music regularly, are not only alive, but active and working. Rude music can do harm to our health, because it destroys our brains.

But each of us is unique and has different tastes in music. And it depends on us what to choose – health or something different.$

Каждая группа получает «шляпу»

1) «Белая шляпа»- в тексте нужно найти факты.

80% of people, listening to classical music, are active and working

2) «Желтая шляпа»- позитивное мышление.

$В тексте нужно найти позитивную информацию.

Music helps to resist illnesses.

3) «Черная шляп$а»- негативное мышление.

В тексте нужно найти негативную информацию.

Rude music can do harm to your health.

4) «Синяя шляпа»- обобщающая шляпа.

Группа подводит итоги, делает выводы.

Еще записи

Leave a Comment